Today rebar scrap price

حجم زیادی از میلگردهای به کار رفته در پروژه‌های ساختمانی جدید، از مواد بازیافتی تهیه شده است، بنابراین خرید ضایعات آهن‌آلات مختلف بسیار رایج است. از این ضایعات علاوه بر کارهای ساختمانی، در پروژه‌های هنری، مبلمان و دکوراسیون نیز استفاده می‌شود. بر اساس گزارشات منتشر شده از موسسه بازیافت فولاد، میلگرد به عنوان متداول‌ترین ماده بازیافتی در ایران شناخته می‌شود. در این مطلب شما را با انواع مختلف این محصول و کاربرد آن‌ آشنا خواهیم کرد. همچنین در ادامه  این مطلب از سایت آهن 28 به معرفی عوامل موثر بر قیمت ضایعات میلگرد خواهیم پرداخت.

ضایعات میلگرد چیست

بسیاری از کشورها در چند سال اخیر با هدف کاهش هزینه‌ها و همچنین کاهش آسیب رسانی به محیط زیست به بهره‌برداری دوباره از دورریزهای فلزی روی آورده‌اند. به طور کلی ضایعات آهن مواد قابل بازیافتی هستند که پس از تخریب سازه‌های قدیمی یا در حین حفاری به دست می‌آیند. البته این محصولات را می‌توان پس از مصرف مجددا ذوب کرده و برای ساخت سازه‌های فلزی استفاده کرد. ضمنا میلگردهای ساخته شده از ضایعات، آج‌هایی روی سطح خود دارند. در واقع شکل ظاهری و عملکرد این میلگردها مشابه نوع میلگرد تولید شده از شمش فولادی است.
انواع ضایعات فلزی از محل دورریز صنایع مختلف، مانند شرکت‌های فولادسازی، کارخانه‌های تولید لوازم خانگی، صنایع خودروسازی، پل سازی، راه آهن و غیره به دست می‌آید. در هنگام آرماتوربندی، برشکاری، ساخت المان‌های سازه و در کل در مواقع استفاده از میلگرد، قسمت‌های اضافی باقی مانده آن، به عنوان ضایعات محسوب می‌شود. این نوع ضایعات، مرغوب‌ترین آهن قراضه‌ای هستند که به خط بازیافت منتقل می‌شوند. در ضمن، این محصول از تخریب ساختمان‌ها و محل‌های دپو آهن قراضه‌ها نیز به دست می‌آید. به یاد داشته باشید که استفاده از مصالح ساختمانی ساخته شده از آهن‌آلات دورریختنی، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

عوامل موثر در قیمت ضایعات میلگرد

عوامل موثر در قیمت ضایعات میلگرد

ضایعات آهن‌آلات مختلف و بهره‌برداری دوباره آن‌ها در ایران و بازارهای جهانی اهمیت ویژه‌ای دارد. به طوری که قیمت میلگرد بازیافتی و سایر مقاطع فولادی به صورت روزانه دستخوش تغییرات می‌شود. عوامل متعددی همچون حجم عرضه و تقاضا، تورم نرخ ارز و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، بر قیمت این محصولات تاثیرگذار هستند. در این بخش به بررسی برخی از مهم‌ترین عوامل در این زمینه می‌پردازیم. اما پیش از آن لازم است بدانید که برای تعیین قیمت ضایعات میلگرد دو روش اصلی وجود دارد:

  • روش تحویل مقصد: در این روش، فلزات بازیافتی مورد نیاز خریدار پس از توافق قیمت بین خریدار و فروشنده به آدرس تعیین شده ارسال می‌شوند. سپس وزن ناخالص مواد بازیافتی در محل خریدار توسط کارشناس کنترل کیفیت، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در نهایت با توجه به وزن محموله و قیمت توافقی، ناخالصی‌ها و هزینه‌های حمل‌ونقل به منظور محاسبه نرخ نهایی کسر می‌شود.
  • روش خرید مبدا: فروشنده کالای خود را در انبار خود در اختیار خریدار قرار می‌دهد. در واقع خریدار باید کیفیت محصول را در انبار فروشنده بررسی کند. پس از انجام بررسی‌های کیفی لازم، توافق روی قیمت بر اساس وزن کالا صورت می‌گیرد. در نهایت خریدار باید ضایعات خریداری شده را خودش به محل مورد نظر ببرد.

در ایران بسیاری از کارخانجات از روش اول برای خرید و فروش میلگرد بازیافت‌شده استفاده می‌کنند. اما در کل انتخاب روش تعیین قیمت، می‌تواند بسته به عواملی مانند موقعیت مکانی، شرایط بازار و تمایلات خریدار و فروشنده متفاوت باشد.

کاهش یا افزایش میزان عرضه و تقاضا

امروزه به بازار ضایعات فلزی نسبت به خود فلزات توجه بیشتری می‌شود. قیمت مقاطع فولادی بازیافتی با کاهش یا افزایش میزان عرضه و تقاضا تغییر زیادی می‌بیند. مسلما با بالا رفتن تقاضای بازار، قیمت میلگردهای بازیافتی نیز افزایش پیدا می‌کند. در حالی که بالا رفتن میزان عرضه موجب کاهش نرخ این محصولات می‌شود. در واقع می‌توان گفت که حجم عرضه و تقاضا نه فقط روی قیمت آهن بازیافت شده تاثیر مستقیم دارد، بلکه روی تمام ضایعات فلزی نیز تغییر ایجاد می‌کند.

افزایش قیمت ارز

در ایران نرخ دلار و سایر ارزها نوسانات زیادی دارد؛ به گونه‌ای که قیمت کالاهای مختلف هر روز دستخوش تغییرات می‌شوند. بازار فلزات بازیافتی، به خصوص در بازار داخلی از این نوسانات بی‌بهره نیستند.

افزایش قیمت جهانی فولاد

هزینه خرید فولاد در بازارهای بین‌المللی نیز دائما در حال نوسان است. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که بازارهای جهانی نیز تاثیر مستقیمی روی قیمت ضایعات میلگرد و سایر مقاطع فولادی دارند.

عوامل موثر در قیمت ضایعات میلگرد

هزینه های حمل و نقل

میلگرد و سایر فلزات بازیافتی برای استفاده در زمینه‌های گوناگون و همچنین بازیافت، باید به انبارهای مخصوص یا کارخانه‌های تولیدی منتقل شوند. از آن جایی که قیمت سوخت و سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت حمل‌ونقل در ایران افزایش یافته است، طبیعتا قیمت کرایه‌ها نیز بیشتر شده است. این عامل باعث افزایش قیمت ضایعات آهنی خواهد شد.

افزایش قیمت تولیدات صنایع وابسته

برخی از صنایع مانند خودروسازی، کشتی سازی، میلگردسازی و غیره گاهی اوقات با افزایش قیمت روبرو می‌شوند. با افزایش قیمت تولیدات این صنایع، هزینه خرید فلزات دورریز نیز بیشتر خواهد شد.

قیمت جهانی نفت

به طور کلی اقتصاد کشور ما به قیمت نفت وابسته است. به همین دلیل بالا یا پایین رفتن نرخ این ماده، هزینه خرید ضایعات میلگرد و دیگر مقاطع فولادی را نیز دچار تغییرات خواهد کرد.

افزایش قیمت آهن

در صورت افزایش قیمت خود آهن، هزینه خرید ضایعات آن نیز بیشتر می‌شود. همچنین در این شرایط هزینه‌های بازیافت این مواد نیز افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از فلزات قابل بهره‌برداری دوباره هستند، به همین دلیل قیمت بازار فلزات بازیافت شده نیز تحت تاثیر قیمت آهن قرار می‌گیرد.

تفکیک و انبار ضایعات میلگرد

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت ضایعات میلگرد و دیگر مقاطع فولادی، نوع ضایعاتی است که جمع‌آوری شده و در انبارها تفکیک می‌شوند. پروسه جداسازی و انبار نیز هزینه‌هایی را به همراه دارد که می‌تواند قیمت نهایی خرید فلزی دوباره بهره‌برداری شده را تعیین کند.

تغییرات قیمت مواد اولیه

کشور چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد خام برای کلیه مقاطع فولادی شناخته می‌شود. به همین دلیل این کشور بزرگترین واردکننده سنگ آهن در دنیا نیز است. لذا قیمت مواد اولیه‌ای همچون سنگ آهن، نیکل و کروم از مهمترین عواملی هستند که روی قیمت نهایی آهن‌آلات تاثیر می‌گذارند. همچنین میزان تولید سنگ آهن در چین، مقدار نیاز داخلی آن‌ها و موجودی انبارهای بنادر این کشور، بر قیمت جهانی مقاطع فولادی تاثیرگذار هستند.

بورس کالا

بورس کالا نقش مهمی در تعیین قیمت مقاطع فولادی بازیافت شده دارد. استمرار فعالیت و افزایش خرید و فروش در این بورس موجب افزایش میزان عرضه و تقاضا در بازار می‌شود. این امر می‌تواند تاثیر قابل توجهی در نرخ نهایی محصولات فولادی، آهن و به تبع آن، ضایعات فلزات داشته باشد.

کاربرد ضایعات میلگرد

به طور کلی استفاده از میلگردهای دوباره بهره‌‌برداری شده موجب 90 درصد صرفه‌جویی در مصرف مواد اولیه خام و کاهش 40 درصدی مصرف آب می‌شود. همچنین این مصالح ساختمانی به بهینه‌سازی مصرف انرژی تا 70 درصد و کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کنند. به همین دلیل تمایل به خرید و استفاده از این فلزات بازیافتی افزایش یافته است. در ادامه برخی از کاربردهای این محصولات شرح داده شده است.

کاربرد ضایعات میلگرد

ساخت میز

یکی از متداول‌ترین راه‌ها برای استفاده مجدد از میلگردهای بازیافتی، به کارگیری آن‌ها در هنگام ساخت میز است. شما می‌توانید یک میز را با خم کردن پایه‌های میله بسازید. برخی از افراد برای انجام این کار از سیستم صاف کردن روتور نوع و بعضی دیگر از پیکربندی دو غلتکی استفاده می‌کنند. به طور مشابه، میله را می‌توان توسط دستگاه به منظور ساخت صندلی‌ خم کرد. همین پروسه با قالب‌گیری پایه‌های میله‌ای، اما روی یک میله کوچک‌تر انجام می‌شود.
از میله‌ها برای ساخت پایه‌های میز و یک لبه تزئینی در اطراف آن استفاده می‌گردد. صنعتگران در هنگام ساخت میز، در وهله اول از دستگاه خم‌کن میلگرد به منظور قالب زدن یک میله محکم در اطراف میز چوبی کمک می‌گیرند. آن‌ها سپس میله‌ها را با استفاده از برش‌های میلگرد، به اندازه پایه‌ها خرد می‌کنند. در نهایت پایه‌ها به لبه فولادی میز جوش داده می‌شود.

نگهداری محصولات باغ و باغچه

مناسب بودن قیمت ضایعات میلگرد باعث شده است که بسیاری از افراد از آن‌ها برای نگهداری محصولات باغ و باغچه مانند صیفی‌جات یا نهال درختان استفاده کنند. شما باید میلگردها را به شکل مورد نیاز خود برش زده و آن را با چکش در زمین فرو کنید. همچنین بهتر است که گیاه را به میله ببندید.

استفاده در پروژه‌‌های هنری و اهداف زیبایی شناختی

یکی دیگر از راه‌ها برای استفاده مجدد آهن‌آلات دورریختنی، تبدیل آهن قراضه به هنر است. برای مثال برخی افراد از دورریزهای فلزی، مجسمه‌های میلگردی بسیار زیبا خلق می‌کنند. شما می‌توانید با برش میلگرد، دستگاه خم‌کن و تجهیزات جوشکاری، ایده‌های خود را به واقعیت تبدیل کنید. این ایده‌ها شامل انسان، حیوانات، دایره‌ها یا گل‌ها می‌شوند. همچنین می‌توانید عناصر دیگری همچون سنگ یا شیشه‌های رنگی را نیز به مجسمه‌های خود بیفزایید.

تولید آلیاژهای مختلف

گاهی اوقات به منظور تولید آلیاژهای مختلف، دورریزهای آهن را در کوره ذوب کرده و فلزات دیگری را نیز به آن اضافه می‌کنند. البته این پروسه در افزایش خواص آلیاژ نیز موثر است. این فرایند به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد که در هزینه‌های تولید خود صرفه‌جویی کنند.

کاربرد ضایعات میلگرد

انواع ضایعات میلگرد

ضایعات میلگرد موجود در بازار انواع مختلفی دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

آهن ضایعاتی سوپر ویژه

حتما تاکنون فلزات دوباره بهره‌برداری شده ساختمانی از جمله تیرآهن، نبشی، میلگرد، ناودانی، گوشه ورق ضخیم و غیره را از مراکز فروش فلزات تهیه و استفاده کرده‌اید. هنگامی که این محصولات بلااستفاده شدند، می‌توانید آن‌ها را به مراکز خرید و فروش مواد بازیافتی فلزی بفروشید. در این صورت به این مصالح ساختمانی آهن بازیافتی سوپر ویژه می‌گویند.

ضایعات آهن ویژه

محصولات دورریزی همچون تکه نبشی، ورق روغنی بدون زنگ زدگی، انواع تسمه‌های فلزی و لوله‌های سیاه و ضخیم در این دسته قرار می‌گیرند. همچنین پرسی میلگرد، موتور یخچال و بسیاری قطعات قابل بازیافت دیگر نیز جزو ضایعات آهن ویژه هستند.

آهن بازیافتی درجه یک

این نوع آهن بازیافتی شامل لوازم موتوری سبک و سنگین، ریل قطار، چرخ دنده‌های مختلف، لوله سیاه صنعتی و شاسی خودروهای سنگین می‌شود. همچنین دو سر آبگرمکن بدون رسوب گرفتگی، پروفیل و قوطی‌های بدون زنگ زدگی و غیره نیز در این دسته جای می‌گیرند.

آهن بازیافتی درجه دو

آهن بازیافتی درجه دو به محصولاتی همچون انواع توری‌ها، تسمه‌های کلاف شده، تنه موتورسیکلت و دوچرخه گفته می‌شود. همچنین در این دسته قطعات فلزی دورریختنی مانند ورق‌ها و اتصالات گالوانیزه مختلف، فنرهای بانداژ، ضایعات درب و پنجره‌های فلزی، میلگرد کلاف شده و غیره نیز قرار می‌گیرند.

آهن بازیافتی درجه سه

وسایلی مانند منبع اگزوز خودروها، حلب‌های بهداشتی، ورق‌های گالوانیزه رنگی و دست دوم و شلنگ‌های سوخته فشار قوی، تحت عنوان آهن بازیافتی درجه سه شناخته می‌شوند.

ضایعات آهن روغنی

این محصولات دوباره بهره‌برداری شده شامل ورق‌هایی هستند که در صنایع خودروسازی، ساخت ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، تولید قطعات و لوازم خودرو و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند.

ضایعات گالوانیزه

ضایعات گالوانیزه به آهن‌آلاتی گفته می‌شود که روی آن‌ها یک پوشش گالوانیزه قرار دارد. در این خصوص می‌توان به لوله‌های آب، کانال‌های کولر و غیره اشاره کرد.

ضایعات آلیاژی

این دسته حاوی آهن‌آلاتی است که به صورت آلیاژی مرکب از فلزاتی همچون نیکل، کروم، منگنز و ... به دست می‌آید. برای مثال تسمه فنری سیم بکسل، میل‌لنگ خودرو، انواع چرخ دنده و کمک فنر برش جزو مواد بازیافتی آلیاژی هستند.

انواع ضایعات میلگرد

میلگرد ضایعات

میلگردهای تقویتی یا همان میله‌های فولادی (کربنی یا آلیاژی) استفاده گسترده‌ای در صنعت ساخت‌وساز دارند. باقی مانده این محصولات پس از استفاده، میلگرد ضایعات نامیده می‌شوند و کاربردهای بسیاری در صنعت مبلمان، پروژه‌های هنری و باغبانی دارند. در پایان باید بگوییم که چرخه بهره‌برداری دوباره فلزات، پروسه‌ای تکراری است. در واقع پس از اتمام عمر مفید فلز، دوباره مراحل بازیافت و ذوب تکرار می‌شود.
شما می‌توانید میلگرد بازیافتی مورد نیاز خود را، چه برای بازیافت و چه برای کارهای هنری و صنعتی از آهن 28 خریداری کنید. مجموعه ما این امکان را برای شما فراهم کرده است که به تمامی قیمت‌ها و جداول وزنی مقاطع آهنی دسترسی داشته باشید. همچنین در این وب‌سایت اطلاعات بسیار جامعی درباره هر تولیدکننده ارائه شده است. شما می‌توانید برای استعلام قیمت ضایعات میلگرد یا کسب راهنمایی بیشتر در این خصوص با کارشناسان فروش آهن 28 تماس بگیرید.

افزودن دیدگاه