Roof thermal rebar

علیرغم اینکه بتن باعث مقاوم‌تر شدن سازه‌ها می‌شود، اما این ماده سخت در اثر تماس با سرما و گرمای فصول مختلف سال دچار انقباض یا انبساط خواهد شد. همین امر ترک‌هایی را در بتن به وجود می‌آورد و برای ساکنین ساختمان خطر جانی به همراه دارد. به همین دلیل مهندسان به فکر چاره‌ای برای رفع این مشکل افتاده‌اند و آن هم استفاده از میلگرد با چیدمان و سبک قرارگیری مشخص، درون سازه است. در این مطلب از سایت آهن 28 به بررسی این که میلگرد حرارتی (Thermal rebar) سقف تیرچه بلوک چیست و این متریال چگونه به افزایش استحکام بتن و سقف تیرچه بلوک کمک می‌کند، می‌پردازیم.

میلگرد حرارتی چیست

همان طور که بیان شد، یکی از مهم‌ترین مشکلات سقف‌های تیرچه بلوک، ترک خوردن بتن آن‌ها است. برای جلوگیری از ایجاد ترک در سقف‌ها و به خصوص سقف‌های تیرچه بلوک از میلگردهای خاصی استفاده می‌شود. این مقاطع به واسطه داشتن مقدار کمی کربن در ترکیبات خود، وظیفه مقابله با تنش‌های ایجاد شده بر اثر انبساط و انقباض در بتن را بر عهده دارند.
این مصالح ساختمانی از ایجاد ترک‌های عمیق در بتن جلوگیری می‌کند و مانع از شکستن و ریزش آن می‌شود. میلگردهای حرارتی (آرماتورهای حرارتی یا آرماتور افت و حرارت)، با قرارگیری درون بتن، با آن درگیر شده و اجازه بروز مشکلات گفته شده را به بتن نمی‌دهد. در مورد دلایل استفاده از این مقاطع، به سه دلیل دیگر نیز می‌توان اشاره کرد:

  • بسیاری از مهندسان سازه عقیده دارند که ایجاد ترک‌های عمیق و عرضی در سقف‌های فاقد آرماتورهای حرارتی، منجر به از هم گسیختگی یکپارچگی دیافراگم سقف می‌شود. در این شرایط اگر زلزله‌ای رخ دهد، سقف متلاشی خواهد شد.
  • استفاده از این محصول به بهبود تحمل بار سازه نیز کمک می‌کند.
  • جلوگیری از تخریب سقف در هنگام آتش‌سوز نیز یکی دیگر از مزایای استفاده از این متریال خاص به حساب می‌آید.
    با این وجود، استفاده از آرماتور حرارتی مانند هر محصول دیگری در صنعت ساختمان سازی، موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. لازم به ذکر است که این مقاطع دارای خواص ترمودینامیکی هستند که در طول پروسه نورد گرم به وجود می‌آیند. این خواص خاصیت ارتجاعی و الاستیکی مقطع را افزایش می‌دهند.

میلگرد حرارتی چیست

انواع میلگرد حرارتی

این مقاطع فولادی مانند سایر مصالح ساختمانی اندازه‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل به چندین نوع تقسیم می‌شوند. پرکاربردترین انواع Thermal rebar دارای قطر 4 و 5 میلی‌متری هستند. این در حالی است که آرماتورهای حرارتی که قطر 4 میلی‌متر دارند، مقاومت بالاتری نسبت به سایر قطرها دارند. این مقاطع در فاصله 25 سانتی‌متری از یکدیگر قرار گرفته و به حالت شبکه‌ای، مقاومت بتن را افزایش می‌دهند. هر کدام از این مصالح ساختمانی بر اساس ویژگی‌های خود در بخشی از صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به برخی از انواع محصولات مذکور اشاره می‌کنیم.

آرماتور حرارتی ساده

این مقطع فولادی به صورت ساده و بدون پوشش اضافی تولید می‌شود. محصول یاد شده به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد، یک انتخاب عالی در پروژه‌های ساختمانی به حساب می‌آید.

آرماتور حرارتی آج‌دار

این محصول دارای پوششی از جنس آج‌دار روی سطح بیرونی خود است. سطح آج‌دار باعث افزایش مقاومت میلگرد در برابر خوردگی و افزایش طول عمر آن خواهد شد.

آرماتور حرارتی سایشی

آرماتور سایشی در برابر ترک خوردن مقاوم است احتمال فرسایش و خوردگی آن کمتر است. در نتیجه به دلیل طول عمر بالایی که دارد، در بناهایی مثل ساختمان‌های بلند و پل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آرماتور حرارتی چشمه‌ای

برای این نوع مقاطع فولادی سطحی توپر در نظر گرفته شده که به صورت چشمه‌ای طراحی می‌شود. این سبک طراحی باعث افزایش چسبندگی مقطع فولادی با بتن و بیشتر شدن استحکام و پایداری سازه خواهد شد.

آرماتور حرارتی دو لایه

این محصول دارای دو لایه پوششی است که در بهبود مقاومت میلگرد نسبت به خوردگی و افزایش ضریب امنیت سازه‌ها موثر است.
شما باید با توجه به ویژگی‌های هر میلگرد و نیازهای پروژه ساختمانی خود، یکی از انواع آرماتور حرارتی مناسب را انتخاب کنید.

میلگرد حرارتی چیست

کاربرد میلگرد حرارتی

میلگردهای حرارتی به طور گسترده در سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، زیرا بیشترین افت دما و حرارت در سقف ساختمان‌ها رخ می‌دهد. این آرماتورها در سایزهای 6 تا 8 میلیمتر به صورت چپ و راست روی یکدیگر قرار می‌گیرند. البته بهترین حالت ممکن برای قرار گرفتن این مقاطع در سقف، یک سوم بالاتر از ضخامت دال بتنی است. این محصولات علاوه بر ممانعت از ترک خوردن سقف، از تخریب بتن در هنگام آتش‌سوزی نیز جلوگیری می‌کنند. همچنین این آرماتورها در بهبود تحمل وزن سازه نیز موثر هستند. اما به یاد داشته باشید که میلگردهای حرارتی به تنهایی در سقف تیرچه بلوک قرار داده نمی‌شوند. در واقع این محصولات مکمل میلگردهای داخلی هستند.
این مقاطع فولادی در سقف‌های عرشه فولادی با اسکلت فلزی نیز استفاده می‌شوند. در این شرایط میلگردها معمولا پس از نصب گل میخ‎‌ها به شکل یک شبکه مش آرماتوربندی می‌گردند. فاصله این متریال نیز توسط مهندس معمار به طور دقیق محاسبه خواهد شد. زیرا عدم قرارگیری درست آرماتورها باعث خسارت به کل سازه می‌شود.
میلگرد حرارتی در سقف‌هایی با اسکلت بتنی، پس از قرارگیری ورق‌های فولادی در جای خود، نصب می‌شوند. وظیفه این میلگردها در چنین سقف‌هایی، تقسیم و تنظیم حرارت است. بنابراین سقف نمی‌تواند بر اثر انبساط و انقباض دچار ترک‌های عمیق شود.
علاوه بر موارد مطرح شده، معماران تاکید زیادی بر میلگردهای افقی دارند، بنابراین آرماتورهای حرارتی باید 25 درصد دیوار حائل بتنی را تشکیل دهند. از مقاطع فولادی معرفی شده در این مقاله به صورت عمودی و افقی به منظور کاهش آثار حرارت در دیوارهای حائل بتنی استفاده می‌کنند. اگر این محصولات به صورت عمودی نصب گردند، باید 15 درصد دیوار را پوشش دهند.
این مصالح ساختمانی در دال‌ها و سقف کرومیت نیز به کار می‌روند. به طور کلی در احداث سقف زمان اجرای آرماتور حرارتی در مرحله آخر و پیش از بتن‌ریزی است.

میلگرد حرارتی چیست

محاسبه میلگرد حرارتی

در هنگام محاسبه مقاطع فولادی مورد نیاز برای ساخت سقف، حرف نهایی را مهندس سازه پروژه می‌زند. او این محاسبات را بر اساس قوانین مطرح شده در آیین‌نامه ضوابط استفاده از Thermal rebar در ساختمان انجام می‌دهد. در این بخش ضوابط و نحوه محاسبه میزان میلگرد لازم برای هر پروژه بیان شده است:

  • نوع میلگرد: معمولا با توجه به این که نیازی به درگیری آرماتور با بتن از نظر کششی وجود ندارد، از مقطع فولادی آج‌دار استفاده نمی‌شود. در این شرایط بهتر است که میلگرد ساده را به عنوان نوع حرارتی به کار ببرید. این امر موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد.
  • سایز آرماتور: طبق ضوابط، حداقل سایز میلگردهای حرارتی برای سقف تیرچه بلوک 6 است. اما قطر این محصولات بر اساس محاسبات مهندسی می‌تواند تغییر کرده و به قطر بزرگتر یا کوچکتری نیاز باشد. همچنین سطح مقطع مقاطع فولادی افقی سقف باید 1.25 در هزار و برای مقاطع فولادی عمودی باید 1.75 در هزار باشد.
  • مقدار مورد نیاز: با مشخص شدن فاصله قرارگیری آرماتورها از یکدیگر، مقدار مورد نیاز آن‌ها در سقف نیز تعیین می‌شود. به طور کلی، میلگردهای افت و حرارت نباید بیش از 50 سانتی‌متر یا بیش از 5 برابر ضخامت دال از یکدیگر فاصله داشته باشند. فاصله 25 سانتی‌متری برای قرارگیری این محصولات در سازه‌های کوچک بسیار مناسب است.
  • وزن آرماتور: مهندس سازه در ابتدا نوع میلگرد، قطر مورد نیاز آن، ضخامت دال و فواصل استفاده را اندازه‌گیری کرده و سپس به محاسبه تعداد آرماتور مورد نیاز می‌پردازد. در نهایت با توجه به حداکثر وزن استاندارد برای سقف، محاسبه بتن، تیرچه و بلوک موجود، وزن مجاز برای این محصولات را حساب می‌کند. در محاسبات مهندسی، مرحله محاسبه وزن در ابتدا انجام می‌شود. زیرا در این شرایط برای رسیدن به وزن استاندارد، نوع و قطر میلگرد مورد استفاده در صورت نیاز، تغییر پیدا خواهد کرد.
  • میلگرد حرارتی چیست

قیمت میلگرد حرارتی در آهن 28

حتما متوجه شده‌اید که آرماتورهای حرارتی برای کاهش یا خنثی کردن اثرات ناشی از افزایش یا کاهش دما مورد استفاده قرار می‌گیرند. مزایای این نوع میلگرد و همچنین موارد مصرف گسترده آن باعث شده است که بسیاری از مهندسان معمار تمایل زیادی به استفاده از آن داشته باشند. اما یکی از دغدغه‌های اصلی برای خرید مقطع فولادی یاد شده، قیمت آن است. چرا که این متریال نسبت به میلگردهای معمولی قیمت بالاتری دارد.
قیمت میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک بسته به سایز و کیفیت ساخت آن متفاوت است. بنابراین برای اطلاع از قیمت هر کیلو از این محصول باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرید. برخی از این عوامل شامل اندازه و قطر مقطع فولادی، برند تولید کننده، نوع پوشش و ساده یا آج‌دار بودن محصول هستند. همچنین پروسه ساخت، نوسانات بازار و رخدادهای جهانی نیز روی قیمت نهایی آرماتورهای افت و حرارت تاثیر می‌گذارند.


وب‌سایت آهن 28 به عنوان یک منبع معتبر و قابل اطمینان، قیمت روز انواع مقاطع فولادی از جمله Thermal rebar را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصولات یا استعلام قیمت با مشاوران ما تماس بگیرید. ما در آهن 28 با در نظر گرفتن تمام شرایط و فاکتورهای موثر بر هزینه خرید این نوع از آهن‌آلات، جدیدترین قیمت را به شما خواهیم گفت. همچنین مطمئن باشید که ما بهترین و باکیفیت‌ترین مصالح ساختمانی را از معتبرترین برندهای ایرانی و خارجی به شما عرضه می‌کنیم.

افزودن دیدگاه