should-buy-rebar-or-not

مدل‌های مختلف تیرآهن و میلگرد را می‌توان یکی از پرکاربردترین محصولات در صنعت ساختمان سازی دانست. در ایران قیمت میلگرد و سایر آهن‌آلات در طول یک سال به هیچ عنوان ثابت نمی‌ماند. بنابراین اگر در حوزه ساخت‌ و ساز مشغول به کار هستید، باید به طور مداوم پیگیر مبلغ خرید این مصالح باشید.
به طور کلی پیش‌بینی قیمت این محصولات یک کار تخصصی است که متخصصان با توجه به اخبار روز دنیا، تحلیل بنیادی و تکنیکال، انجام می دهند. با این وجود، شما نیز می‌توانید با بررسی برخی پارامترهای موثر در بازار مقاطع فولادی، نرخ آن‌ها را در روزهای آینده تخمین بزنید. در این صورت می توانید با آگاهی بیشتری نسبت به خرید و فروش انواع آهن‌آلات اقدام کنید. در ادامه این مطلب از سایت آهن 28 شما را با برخی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر کاهش یا افزایش هزینه خرید میلگرد آشنا خواهیم کرد. همچنین به این پرسش که آیا میلگرد بخریم یا خیر، پاسخ خواهیم داد. پس با آهن 28 همراه باشید.

عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد

هزینه خرید مقاطع فولادی مختلف به عوامل متعددی وابسته است. بنابراین تنها راه کارآمد برای پیش‌بینی قیمت آهن‌آلات در ایران، شناخت فاکتورهای تاثیرگذار بر نوسان نرخ آن‌ها است. در صورتی که شما این عوامل را به خوبی شناسایی کنید، می‌توانید مبلغ تقریبی میلگرد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برآورد نمایید. البته ناگفته نماند که برای کسب این توانایی باید تجربه زیادی در بازار آهن ایران داشته باشید.

قیمت مواد اولیه برای ساخت میلگرد

آهن، مهم‌ترین ماده اولیه برای ساخت میلگرد به شمار می‌رود. در واقع آهن با استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته صنعتی به شکل مقاطع فولادی همچون میلگرد در می‌آید. بنابراین کاهش یا افزایش هزینه خرید آهن روی تغییر قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد.
معمولا بازار میلگرد خیلی زود تحت تاثیر نوسانات قیمت روز آهن قرار می‌گیرد و شدیدا دچار نوسان می‌شود. این در حالی است که هزینه و بودجه مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان نیز، متناسب با تغییر مبلغ این محصولات کاهش یا افزایش می‌یابد.

عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد

میزان عرضه و تقاضا

یکی دیگر از مهمترین نکات در هنگام پیش‌بینی نرخ محصولات یک بازار، توجه به میزان عرضه و تقاضا است. بر طبق قانون عرضه، اگر هزینه خرید یک محصول کاهش پیدا کند، میزان عرضه آن نیز کاهش می‌یابد و برعکس. به بیان ساده هزینه خرید یک کالا و میزان عرضه آن با یکدیگر رابطه مستقیم دارند. این در حالی است که قانون تقاضا نشان می‌دهد که هر چقدر هزینه خرید یک کالا افزایش یابد، متقاضی آن کمتر می‌شود.
بنابراین برای برآورد تخمینی روند قیمت میلگرد، اول باید بررسی کنید که تولیدکنندگان و واردکنندگان چه میزان از این محصول را عرضه کرده‌اند. همچنین مهم است که بدانید، برای این مصالح ساختمانی چقدر متقاضی وجود دارد.
در صورتی که عرضه بیشتر بود، منتظر کاهش قیمت در بازار باشید. اما اگر تقاضا بیشتر بود، انتظار افزایش هزینه خرید کالا را داشته باشید. به یاد داشته باشید که در فصل بهار و تابستان میزان تقاضای مردم به آهن‌آلات مختلف بیشتر شده و بالطبع مبلغ خرید آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. این قانون در همه بازارها قابل استفاده است.

میزان نیاز صنایع وابسته به میلگرد

برای تخمین مبلغ مقاطع فولادی باید در وهله اول تمام مصرف کنندگان آن را بشناسید. همچنین باید بررسی کنید که این صنایع در آینده به چه مقدار از این محصولات نیاز دارند و آیا در آینده تولیدات خود را بیشتر خواهند کرد یا خیر.
صنایع بزرگی همچون خودروسازی، ساختمان سازی و پتروشیمی به آهن‌آلات مختلف وابسته هستند. این صنایع اگر حجم تقاضای خود را کاهش یا افزایش دهند، روی نرخ این بازار تاثیر می‌گذارند. البته میزان تقاضا به تنهایی موجب افزایش یا کاهش هزینه خرید نمی‌شود، بلکه تقاضا نیز باید نسبت به عرضه تغییر پیدا کند. بنابراین قیمت جهانی، میزان تولید و حجم واردات را نیز مورد توجه قرار دهید.

نوسانات نرخ دلار

دلار یکی از تاثیرگذارترین نرخ‌های ارز در دنیا است که در بازارهای ایران و بسیاری از کشورهای دیگر نقش موثری بازی می‌کند. بنابراین همیشه پیگیر تغییرات دلار باشید، زیرا کاهش یا افزایش نرخ آن روی هزینه خرید میلگرد و دیگر مقاطع فولادی تاثیرگذار است.

عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد

تورم صنعت ساختمان سازی

نرخ تورم مانند هر بازار دیگری روی بازار آهن نیز تاثیر دارد. به طوری که با افزایش نرخ تورم هزینه‌های تولید در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت و ساز بالا می‌رود. متاسفانه با افزایش تورم موجود در ایران نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت.

عوارض واردات و صادرات

یکی دیگر از عواملی که در پیش‌بینی بازار میلگرد باید در نظر داشته باشید، نرخ عوارض واردات و صادرات این محصول در آینده است. در صورتی که هزینه‌های عرضه کنندگان بیشتر شود، برای جبران خسارت‌های خود اقدام به افزودن نرخ محصولاتشان می‌کنند. بنابراین به نفع بازار است که نرخ این عوارض کاهش یافته یا ثابت بماند.

قیمت جهانی محصولات فولادی

قیمت جهانی محصولات فولادی نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد است. افزایش یا کاهش قیمت جهانی میلگرد و سایر آهن‌آلات باعث می‌شود که نرخ آن‌ها در ایران نیز به صورت روزانه یا حتی لحظه‌ای دچار نوسان شوند. لذا افرادی که در این زمینه دانش کافی نداشته باشند، ممکن است که ضررهای جبران‌ ناپذیری را متحمل گردند.

وضعیت بورس کالا

در هنگام پیش‌بینی نرخ مقاطع فولادی باید وضعیت بورس کالا را نیز در نظر داشته باشید. تغییرات ارزش سهام شرکت‌های تامین کننده انواع مختلف آهن‌آلات در بازار بورس، روی هزینه خرید آن‌ها تاثیر می‌گذارند.

عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد

میزان صادرات و واردات محصولات فولادی

میزان صادرات و واردات هر محصولی تحت تاثیر تغییر و تحولات سیاسی کشورها قرار دارد. قیمت آهن و میلگرد به حجم صادرات و واردات این کالا و همچنین قوانین موجود در کشور نیز وابسته است. برای مثال در حال حاضر ارزش ارز کشورهای دیگر نسبت به ایران بسیار بالا است و میزان تقاضا برای صادرات آهن‌آلات شدیدا بیشتر شده است.

فصول و دوره های زمانی مختلف

حجم تقاضای مردم به میلگرد و آهن در دوره‌های زمانی مختلف متفاوت است. برای مثال میزان مورد نیاز این مقاطع فولادی در تعطیلات و روزهای سرد سال کاهش می‌یابد و همین امر نرخ آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

هزینه حمل و نقل میلگرد

هزینه حمل‌ونقل یکی دیگر از فاکتورهایی است که قیمت میلگرد را تعیین می‌کند. البته قیمت نهایی مقاطع فولادی تحت تاثیر هزینه حمل مواد اولیه مانند قراضه آهن و فلزات وارداتی، همچون نیکل نیز قرار دارد. در پروسه واردات و صادرات، انتخاب نوع روش بین‌المللی حمل محموله مانند FOB، CIF، CFR و... نیز بسیار مهم است. زیرا انتخاب روش نامناسب در این حوزه به شما هزینه‌های اضافی تحمیل خواهد کرد.

پیش بینی قیمت میلگرد

همانطور که بیان شد، پیش‌بینی قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی کاری تخصصی است. بنابراین اگر در این زمینه دانش و تجربه کافی را ندارید، می‌توانید از نظر متخصصان آهن 28 استفاده کنید. کارشناسان ما برای تخمین نرخ‌های آتی این محصولات، در ابتدا نرخ آن‌ها را در سال‌های گذشته بررسی کرده و عوامل تاثیرگذار بر هزینه خرید آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند. سپس به سراغ اخبار روز ایران و جهان رفته و میزان اهمیت و اثربخشی این اخبار را روی بازار آهن بررسی می‌کنند.
پس از ارزیابی اخبار، نوبت به تحلیل بنیادی و تکنیکال می‌رسد. این دو تحلیل تخصصی باید با یکدیگر اجرا شوند. تحلیلگر در تحلیل بنیادی، آمارها، عملکردهای شرکت‌ها و عوامل موثر را رصد کرده و در بلند مدت نرخ‌ها را برآورد می‌کند. او پس از تحلیل بنیادی، با استفاده از تحلیل تکنیکال در کوتاه مدت به آنالیز چارت قیمت می‌پردازد. تحلیل تکنیکال و چک کردن اخبار بهترین راه‌ها برای تخمین حدودی قیمت روز میلگرد هستند.

عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد

آیا میلگرد بخریم یا نه؟

حتما تاکنون متوجه شده‌اید که پیش‌بینی قیمت میلگرد کار ساده‌ای نیست. بازار ایران نیز همیشه نشان داده که نمی‌توان به برآوردهای شخصی استناد کرد. زیرا آن‌ها بر اساس معیارهای نه چندان اصولی شکل می‌گیرند. شما می‌توانید برای استعلام نرخ روز مقاطع فولادی مختلف به آهن 28 مراجعه کنید. در این وب‌سایت محصولات گوناگون همراه با قیمت و مشخصات خود به تفکیک مشخص شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که آهن 28 مرجعی معتبر برای خرید و فروش آهن‌آلات به شمار می‌رود.
به نظر کارشناسان ما بهترین زمان برای خرید میلگرد موقعی است که تقاضا برای خرید آن کم است. اگر آمار فروش این محصول را در ماه‌های اخیر مشاهده کرده باشید، متوجه وجود فرصت‌های عالی برای خرید مقاطع فولادی مختلف از جمله میلگرد خواهید شد. به دلیل اینکه میزان تقاضا در ماه‌های خاصی از سال بسیار کم است، می‌توانید آهن‌آلاتی با قیمت مناسب از تامین کنندگان شناخته شده خریداری کنید.
همچنین حتما به فضای رسانه‌ای کشور نیز دقت کنید. زیرا رسانه قدرت زیادی در کاهش یا افزایش قیمت انواع محصولات دارد. رسانه‌های معتبر درباره جزئیات مختلف مانند محدودیت‌های برقی و پروسه تولید فولاد اطلاعات کافی دارند. بنابراین خبر کاهش یا افزایش قیمت مقاطع فولادی در این رسانه‌ها می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.
البته با توجه به نرخ تورم بی سابقه موجود در سطح جامعه خیلی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت مصالح ساختمانی مختلف را در روزهای آینده داشت. اما از آن‌جایی که بازار جهانی فولاد ممکن است با افت ارزش روبرو شود، احتمال تاثیر هرچند کوچک روی بازار داخلی مقاطع فولادی نیز وجود دارد. همچنین در صورتی که تولید بتواند برق صنایع فولادی را تامین کند، میزان عرضه و تقاضا متناسب شده و کاهش قیمت را شاهد خواهیم بود.

افزودن دیدگاه